Subject Area
Beginnings and Endings: Cultural Histories of the Creative
Subject Area 2
Beginnings and Endings: Cultural Histories of the Creative
The second subject area asks how the new comes into the world – and goes back out again. Stations of a cultural history of creation and destruction, of beginning and end, should emerge.
- Opening and Endgame, Genesis and Apocalypse thematizes historical and contemporary artistic and literary models of the beginning and ending of the world.
- Closed and Open Artwork: Thresholds between Art and the World focuses on the image of the artwork as an organism, which opens up a long series of nature/culture hybrids in art, art theory, poetics and life science. The question of beginning and ending is then posed concretely to an individual work of art: How do texts and images begin and how can they end?
- Ensoulment and Infection takes a look at the transition as the ensoulment, enlivening and animation of inanimate things, be it as inspiration, as a breath, as a numinous, erotic, natural or technical event.
- Continuance, Rebirth, Reenactment poses the question of life after death in art. In the paradoxical motif of living on in the work, a shadowy continued existence is envisioned in which one’s own death is survived. The renaissances – the “rebirths” of genres, epochal styles or of entire epochs – robustly pursue their own purposes under a historical mask (as will be shown in, among other things, the renaissance of the architectural and literary Baroque in the Neo-Baroque, one of the founding contexts of the Salzburg Festival).
Picture credits: Marcel Broodthaers, Un Coup de dés jamais n’abolira le hasard, 1969, Artist’s book, Wide White Space Gallery, Antwerpen, Gallery Michael Werner, Köln.
Veranstaltungen aus Themenfeld 2: Beginnen und Enden: Kulturgeschichten des Schöpferischen
Barock und Neobarock in der Moderne
Tagung
10:00Die Tagung befasst sich im Festspiel-Jubiläumsjahr mit einer für Salzburg zentralen kulturellen Konstruktion: der ‚Erfindung des Barock‘ im späten 19. und frühen 20. Jahrhundert.
Online Teilnahme:
Meeting-Link: https://uni-salzburg.webex.com/uni-salzburg-de/j.php?MTID=ma05397e454f136aae8026821c7d22762
Meeting-Kennnummer:137 022 9718 / Passwort: AHfgFYhK927
mehr »
Figurationen und Szenen des Beginnens: Themenfeld Musik
Konzert, Lecture
18:00Themenfeld Musik
Int(r)o The Groove (Disco Dance Mix)
Soundlecture von Didi Neidhart (Autor, Musiker, DJ, Salzburg)
19:15 Uhr
Räume als Resonanzkörper
Lecture von Marco Döttlinger (Komponist, INM Institut Neue Musik, Universität Mozarteum)
Im Anschluss
corpus VI für einen Klarinettisten und Raumresonanzen
Uraufführung
Marco Sala (Klarinette), Marco Döttlinger (Elektronik)
NAMES – New Art and Music Ensemble Salzburg
mehr »Figurationen und Szenen des Beginnens: Themenfeld Literatur
Lesung, Vortrag
18:00Themenfeld Literatur:
Anfangen im System. Finden, Ordnen, Formen, Merken, Reden in der Rhetorik
Vortrag von Stephan Kammer (Prof. für Neuere Deutsche Literatur, Universität München)
19:15
Der Schneeballeffekt: Too big to progress further
Lesung von Ann Cotten (Autorin, lebt in Berlin und Wien)
mehr »Figurationen und Szenen des Beginnens: Themenfeld Film
Film, Vortrag
18:00Themenfeld Film:
Alltägliche Dramen des Anfangens: Das Intro als affektive Schwelle
Vortrag von Julia Bee (Prof. für Bildtheorie, Bauhaus-Universität Weimar)
19:15
Film im Film / Eröffnungssequenzen (Vorspannfilm, 2019)
Screening von Franz Bergmüller (Bildender Künstler, Universität Mozarteum Salzburg)
mehr »
Figurationen und Szenen des Beginnens: Themenfeld Bildende Kunst
Lecture, Vortrag
18:00Themenfeld Bildende Kunst:
VON HIER AUS
»Jedes Bild beginnt mit dem Wort ›hier‹. Aber wo ist dieses Hier?«
Vortrag von Jürgen Stöhr (Prof. für Kunstwissenschaft, Universität Konstanz)
19:15
Experimentalsysteme
Artist Talk: Beate Terfloth (Prof. für Graphik, Universität Mozarteum Salzburg) im Gespräch mit Reinhard Ermen (Musikwissenschaftler und Kunstkritiker, Köln)